Ett par emails har strömmat in angående click-throughs, open rates, conversion rates och annat.
Vet du?
Vad du ska få höra nu går emot vad nästan alla andra snackar om när dom bygger sin internet-verksamhet.
Du förstår…
Jag ser folk som är besatta av sina siffror.
CTR, open rates, conversion rates, sales conversion rates osv osv
En dag som visar missgynnande siffror gör dom helt tokiga (och dom drar ner hela sitt arbetslag, kollegor, vänner i fallet).
Men vet du?
En gång för längesen lyssnade jag på det mest befriande konferenssamtalet jag någonsin hört.
Det var från en snubbe från Australien. Han sa något i stil med:
“Jag har inte koll på några siffror och jag har ingen data över mina kampanjer – jag började som en truckförare och gick över till marknadsföring och det har gjort att jag kan ta 3 semesterar per år, köpa hus, resa, göra allt vi någonsin velat göra. Vi tjänar mer pengar än vi behöver.”
Nu, jag är inte lika lättfotad som han.
Och jag säger inte att du inte ska mäta dina resultat.
Men jag menar…
Tänk dig vilken kontrast det är gentemot alla andra därute som är helt besatta av varje liten siffra. Eller hur?
Nu, som sagt….
Jag har inte stake att vara lika obrydd över siffror som han.
Du har ju fått min lilla mall över siffrorna som jag tycker du ska ha koll på här.
Men du ska framförallt fokusera på en sak, och en sak enbart:
Du vet vad det är, va? Jag snackade om det nyss.
VINSTEN.
Din vinst.
Det är allt som betyder något.
“Men Alex, du snackade ju om att ha en konverering på typ 20% på din landningssida tidigare… vad menade du med det då?”
Ja, det är sant.
Kul att du håller koll.
Det är ett riktmärke (om du använder betalannonser).
Fast om din landningssida bara konverterar 1%, men du går fortfarande med vinst…?
Då ska du bry dig om den där procenten lika mycket som jag bryr mig om att få hemorrojder.
(Ingen aning hur det stavas, haha)
Men jag menar…
I slutändan är det vinsten som betyder något, eller hur?
Nu, visst… det går säkert att förbättra den där procenten så du konverterar ännu fler på din landningssida…
Men jag hoppas du förstår min poäng.
Du gör det, va?
Jag går inte in och slaviskt kollar på mina siffror varje dag.
Jag gillar att kolla vecko-, månads- och årstrender istället.
Och då kollar jag vinsten.
För varje krona investerad, hur mycket får du tillbaka?
Hur ser vinsttrenden ut?
Går den upp? Ner?
Ibland går den kanske ner.
Blir jag galen och vild på grund av det?
Nej.
Jag fokuserar istället på det jag kan kontrollera.
Skriva och skicka ut fler emails. Skapa bättre erbjudanden. Skapa fler kampanjer. Kanske optimera annonser och landningssidor.
Och så vidare…
Du kan inte kontrollera hur mycket pengar du tjänar, och det kan inte jag heller.
Men du och jag kan kontrollera våra aktiviter, eller hur?
Att göra rätt saker, konsekvent, och tillräckligt länge.
Något jag kallar för “aktivitetetsmål” och som du säkert hört mig babbla om tidigare.
(Låter jag ibland som en gammal bandspelare som upprepar samma sak om och om igen?)
Men tänk dig att du ska gå ner i vikt.
Istället för att sätta upp en specifik vikt som du vill nå… säg 75 kg… vet du vad som är ännu bättre?
Fokusera på det du kan kontrollera.
Ät bättre. Träna ett par gånger i veckan. Drick inte (lika mycket) öl och vin. Sluta ät sötsaker. Ät mer grönsaker till varje måltid. Öka intaget av proten. Promenera 30 minuter varje dag.
Ser du?
Det där är saker du kan kontrollera.
Men du kan inte kontrollera att befinna dig på en viss siffra på vågen vid en viss tidpunkt på samma sätt.
Igen, det här är sånt väldigt få snackar om.
Dom säger att du måste tänka CTR, open rates, conversion rates osv…
Men du har mig.
Och du har ett insider-pass i hur jag jobbar och tänker.
Du behöver inte stirra dig blind på dom siffrorna.
Du behöver bry dig om vinsten.
Sen visst, dom siffrorna kan fungera som en indikation på hur du TAR DIG till vinsten…
… på samma sätt som en GPS kan hjälpa dig navigera en ny stad…
Men om du redan hittat dit, då behöver du den inte.
I alla fall, budskapet är tydligt min lilla detektivvän:
Var inte besatt över siffrorna eller specifika resultat. Var resultatoberoende. Sätt aktivitetsmål istället. Och fokusera på vinsten. Fokusera på det du kan kontrollera och göra rätt saker, konsekvent och tillräckligt länge och du når ditt mål snabbare och med betydligt mindre stress.
Uppfaatttaaat? :- )
För att börja använda min befriande affärsmodell, studsa över till förstasidan och fyll i dina uppgifter idag.
Alex “vinst, vinst, vinst” InkomstZero