INKOMSTZERO

En exklusiv mini-kurs för VIP medlemmar: 

Hur du behärskar marknadsföring, dominerar din bransch och blir en SUPER-AFFILIATE så du äntligen kan göra vad du vill med ditt liv...

OBS! Det här är NÖDVÄNDIG läsning för dig som VIP medlem. Gå igenom det här minst 10 gånger och återvänd till dom här koncepten resten av ditt liv. Det går INTE att betona hur viktigt det här är. 

Kära VIP medlem,

Här har jag samlat några tidigare emails jag skrivit och skickat ut. I kombination med varandra blir det en "mini-kurs" i hur du går från inget till att bli ett marknadsföringsgeni som dominerar vilken bransch du vill.

Faktum är, när du läst klart det här kommer du veta mer än många chefer på reklambyråer som inte har den blekaste aningen om dom här livsviktiga koncepten.

Notera: det här är INTE skolboksteorier. 

Det här är sånt jag lärt mig efter år ute i "träsket" och som jag fått lära mig den tuffa vägen. 

Läs. Lär. Och utnyttja. 

Din plånbok kommer tacka mig.

DEL 1:
Hur du positionerar din produkt

Måndag morgon.

När jag var yngre och jobbade på ett bolag hatade jag dom.

“En hel jävla vecka innan nästa helg”

Såhär i efterhand är det tragiskt hur jag bytte bort min vardag mot en helg.

Eller, det var knappt en hel helg för söndagarna var fyllda av ångest för jag visste det var jobb dagen efter.

USCH

Idag älskar jag måndagar.

Och jag tänkte hjälpa dig älska måndagar genom att skicka dig det här mailet.

För idag vill jag prata om något som jag inte pratat om tidigare.

Ett knep som hjälper dig tjäna mer pengar från din trafik…

Och som hjälper dig undvika ett av dom vanligaste misstagen jag ser affiliates göra.

Låter det bra?

Såhär ligger det till:

Oavsett var din trafik kommer ifrån…

Oavsett om det är sökmotorn… ett foruminlägg… ett svar på ett Youtube klipp… om det kommer från Bing annonser… Google annonser…Facebook…

Vad dom SER på din hemsida när dom först kommer dit är AVGÖRANDE för hur mycket pengar du tjänar.

Ja…

AVGÖRANDE!

Och vad det handlar om…

Det kallas också för “POSITIONERING”

Hur positionerar du det du erbjuder till dom här människorna?

Om jag vill gå ner i vikt och kommer till en hemsida där det står:

“Hur du går ner 1 kilo”

Då har den här personen positionerat produkten som ett sätt att gå ner 1 kilo.

Knappast särskilt spännande, va?

Och knappast något som gör mig intresserad.

Du måste förstå vad den här personen verkligen är intresserad av… på ett djupt plan..

“Hur du går ner 1 kilo” är ett sätt att positionera en produkt.

Ett annat sätt skulle kunna vara:

“Hur ‘S4’ metoden hjälpte Karin bli av med 49 kg på 6 månader… utan att ge upp mat hon älskar… se steg-för-steg planen här”

Vad tror du har störst chans att lyckas?

Så, hur gör du då det här?

I guiden så gav jag dig ett av dom absolut enklaste knepen du kan använda.

Ett knep som snarare bör ses som en “hemlighet”.

Och jag förstår verkligen inte varför fler affiliates inte använder det.

(Jag skulle uppskatta om det stannar mellan oss. Låt inte ‘utsidan’ få reda på det, hehe)

Du kommer kanske ihåg, men det är måndag så tillåt mig att upprepa:

Rusa över till produktägarens hemsida och analysera hur deras hemsida ser ut.

  • Vad har dom skrivit?
  • Vad använder dom för rubrik? Under-rubriker?
  • Hur har dom positionerat produkten?

Har dom en stor rubrik där det står:

“A brand new weight loss pill that skyrockets your metabolism thanks to a secret discovery from a Nobel-prize nominated doctor”

I sånna fall, använd det på din hemsida:

“FREE Video reveals what a nobel-prize nominated doctor claims skyrockets your metabolism”

Om det istället står något i stil med:

“The P.T.O.M Method For Dropping 23 Pounds in 2 Weeks While Doing NO Exercise”

Då utnyttjar du det:

“How To Drop 23 Pounds in 2 Weeks While Doing NO Exercise With the New P.T.O.M Method. Watch This Free Video To See How”

Du förstår…

Om du INTE gör det…

Och du istället skriver något annat än vad dina besökare slutligen ser när dom landar på produktägarens hemsida…

Då kommer du tappa massor av försälljningar.

Och jag ser massor av affiliates göra det här misstaget.

Tänk själv…

Om det, på din hemsida, står:

“FREE Video: Discover The P.T.O.M Method For Dropping 23 Pounds in 2 Weeks While Doing NO Exercise”

Och sen klickar någon på knappen, ger dig deras email adress och sen tas till produktägarens hemsida där det står…

“The Video Below Reveals what a nobel-prize nominated doctor claims skyrockets your metabolism”

Vad tror du kommer hända?

Låt mig berätta. Här är vad personen kommer tänka:

“Ehm… vafan är det här… jag trodde jag skulle upptäcka den där P.T.O.M metoden… nu är jag förvirrad… nu pratar dom om en Nobelpristagare…”

*personen stänger ner fönstret och går tillbaka till ett serie-maraton på Netflix*

En förvirrad människa kommer ALDRIG köpa något.

Du behöver se till så att din sida överensstämmer och har samma buskap som produktägarens om du vill ha rätt förutsättningar att lyckas.

Förstår du hur jag tänker?

Ungefär som om du skulle locka mig med att säga:

“Hörru, Alex… jag har en skål med chokladbollssmet som står härborta i köket… här, följ med…”

Sen tar du mig i handen, leder mig till köket och där möts jag av en skål surströmming.

Jag förväntade mig chokladbollssmet. Då vill jag ha chokladbollssmet.

Och även om det skulle visa sig vara något helt annat, men ändå relaterat, som kanske en äppelpaj… då skulle jag bli besviken för det var inte vad jag förväntade mig.

Så, börjar du förstå hur jag tänker?

Bra.

Jag hoppas du sakta men säkert börjar lära dig mer och mer om det här.

Det är inte direkt rocket-science.

Och igen, jag tror inte på att göra saker och ting mer komplicerade än dom behöver vara.

Påminner mig om hur när jag var liten och jag ville ha ett 6-pack.

För, ja… du vet… det skulle vattnas i alla tjejers munnar och jag skulle bli det där “priset” alla ville åt.

Så istället för att lära mig om fettoxidation, kaloriekvation, mikro- & makronutienter…

… sånt jag inte bryr mig ett skit om…

Då köpte jag ett sånt där “ab-bält” som du klistrade fast runt midjan med bodylotion sen skulle det vibrera bort allt fett från magen och ge mig ett 6-pack.

HAHA. Det funkade… mja…sådär, va…

Men jag gjorde ändå mer rätt än fel.

För jag fokuserade inte på alla detaljer runtomkring.

Jag vill bara veta exakt vad jag ska göra.

That’s it.

I ditt fall här med att positionera din produkt så du tjänar massa pengar från din hemsida varje månad…

Då behöver du inte heller s det inte fler detaljer än det jag nu gav dig.

Leta INTE efter en egen, unik infallsvinkel och ett sätt att positionera produkten.

Produktägaren har ju redan gjort allt arbete åt dig.

Varför göra det svårare än det behöver vara?

Använd det dom gjort.

Och upprepa sen processen för en annan produkt.

VOILA.

Helt plötsligt har du 2,3,5 st olika sidor som alla marknadsför en produkt som kanske ger dig 250-500 kr per dag.

Och helt plötsligt har du en inkomst som får andra att bli lite avundsjuka 


DEL 2: 
Hur du förstår besökarna till din hemsida (så du tjänar mer pengar)

Nu ska jag berätta något jag ALDRIG tidigare prata om.

Mer specifikt:

Du ska få en “crash course” i hur du bygger en egen affiliate sida som får en ström av pengar att trilla in på ditt konto.

Eller mjä…

Jag får väl inte ge några garantier.

Det är olagligt tror jag.

Men vad jag kan säga är:

Beväpnad med vad jag ska visa dig nu kommer du ge dig själv alla förutsättningar att lyckas.

Och jag tror du kommer få ett oförtjänt övertag gentemot de andra affiliates därute.

(jag vet, som att du behöver fler… det är faktiskt min ödmjuka men ack så pricksäkra åsikt att du redan vet mer än de flesta andra kombinerat… men hey, man kan väl aldrig få för mycket av det goda)

Men om du kastas in i mitten av ett gängkrig, vilka förutsättningar skulle du föredra?

Att stå där med en trasig vattenpistol… eller en stekhet bazooka?

(Japp, det var en retorisk fråga)

Om det är de sistnämnda… då kommer du gilla det här mailet :- )

Fortsätt läsa så ska jag förklara.

Nu, innan vi kastar oss in… kan jag springa och återigen hämta en kall Nocco från kylen? 

Bra, tack.

Vänta lite då…

(Du vet kanske inte om det men jag brukar dricka en varje morgon samtidigt som jag skriver till dig.

En del av min rutin.

Och faktum är, jag gjorde lite snabb kalkylering och kom fram till att jag pungar ut strax över 1200 spänn i månaden på dom, haha. Oops.

Jag ser till att både jag och tjejen har varsin varje dag)

Nåja…

Så…

Let’s dive in.’

(Vet du, jag kommer bara skriva allt jag tänker på… och allt jag vill ha sagt… jag kommer inte stanna och redigera… korrekta eventuella stavningsfel… eller försöka skriva “fint”… istället komme jag bara öppna upp pärleporten och låta allting strömma ur mig…. tror det är de absolut bästa sättet för mig att försöka förmedla allt jag vill säga till dig nu.

Take it or leave it)

Det jag pratar om är vad som sker INNAN du skapar din hemsida… men EFTER du valt en produkt att marknadsföra…

För så fort du valt en produkt är ditt nästa steg att skapa en landningssida som du skickar all trafik, eller hur?

(Var den här trafiken kommer ifrån spelar ingen roll i det jag försöker förklara för dig nu)

Så OK, hänger du med?

Du är påväg att skapa landningssidan.

Nu, jag har ju redan pratat med dig om positionering…

Och jag har visat dig exempel på hur du kan använda en genväg när du skapar din landningssida med hjälp av Leadpages… du kommer ihåg vad det var, va? Känns som jag nämner det hela tiden.

Nåja, jag upprepar väl ändå bara för att vara på den säkra sidan:

Gå till produktägarens hemsida och se hur han säljer den.

  • Vad står det på deras hemsida?
  • Hur säljer dom produkten?

Är det:

“A shockproof way to shed 23 pounds of unwanted body fat thanks to the new Fat Blaster System?”

Eller är det:

“Lisa’s accidental discovery in India helped her get rid of her pregnancy weight. Follow her simple blueprint shared in this video”

yada yada yada…

Men du förstår vad jag menar, va?

Alla har en egen infallsvinkel som dom använder sig av på hemsidan.

Det jag alltid föreslagit till dig är:

Kopiera det dom gör för att sälja produkten för att sälja besökarna till din hemsida att ge dig deras email.

Men vad jag har aldrig pratat om är det här:

Jag tycker också det finns ett viktigt mervärde i att sätta dig in i (och förstå) marknaden du ska jobba i.

Anledningen?

Många.

Framförallt kommer det göra att du tjänar mer pengar… för du förstår dom bättre än andra och kan således kommunicera med dom bättre, effektivare och mer empatiskt än någon som inte tar sig tiden att göra det.

Så i det långa loppet är det WIN-WIN.

Av den här anledningen tänkte jag ge dig mitt arbetsflöde… hur jag personligen går tillväga… så jag förstår människorna som kommer till min hemsida.

Och sen vill jag också ge dig ett par tips, tekniker och knep för att sälja mer som ett resultat av det.

Låter det bra?

Så, låt oss kasta oss in i den här spännande världen.

Här är hur du går tillväga:

1. Läs alla hemsidor som säljer samma, liknande eller relaterad produkt till den du marknadsför.

Se hur dom positionerar sin produkt… hur dom säljer den… vad dom säger till sina klienter…

Skriv ner allt.

(Ja, det innebär att du läser igenom alla deras texter… lyssnar till videos… scrollar genom deras sida… jag sa inte att det här är “enkelt” jobb… men det kommer vara värt guldkedjor och diamanter i de långa loppet)

Om jag marknadsför Fat Loss Factor så kollar jag på alla andra produkter inom hälsa jag hittar på Clickbank.

Mer än så…

Jag kollar alla produkter utanför Clickbank. Direkta konkurrenter likväl som relaterade produkter.

Hur gör framgångsrika personliga tränare? (dom säljer ju något relaterat… något som ger samma i slutändan ger samma slutresultat)

Hur är det med kosttillskottsföretagen… vad skriver dom?

Alla böcker? 

Ja, du fattar…

Skriver ner allt jag hittar som jag tycker är bra, värdefullt eller användningsbart…

(samlar allt i ett dokument på Evernote)

2. Gå till Amazon.com

Väl där…

Gå igenom alla produktrecensioner du hittar på samma, liknande eller relaterade produkter till den du marknadsför. 

Nu, lyssna:

Vad jag vill att du gör där är läs alla 1-stjärniga och 5-stjärniga recenssioner. 

Där avslöjar folk ofta det som du får användning för.

(2,3, 4- stjärniga recenssionerna brukar vara rätt generella och diffusa… så hoppa över dom)

Jahapp…

Vad gör du med det här då? Vad gör du med recenssionerna?

Så mycket du bara kan, min vän.

Du fyller din kropp, själ och hjärna med en “buffert” av information om vad dina besökare är ute efter. Så du förstår dom bättre. Och enklare kan skriva till dom. 

Hänger du med?

Och du, juste… här är ett litet knep jag ÄLSKAR…

Men det här vill jag verkligen att du och jag håller för oss själva, OK?

(Jag ser väldigt få prata om det här)

Du gör helt enkelt så att du…

3. Går till Amazon’s bästsäljande avdelning för magasin

Kolla på alla magasin som är relaterade till marknaden du jobbar inom.

Framförallt…

Spana in omslagen. 

Skriv ner rubrikerna du ser.

Vet du vad dom är PERFEKTA för?

Ämnesrader för dina emails.

Japp! Jag gör så hela tiden.

Faktum är, många gånger är dom avsevärt mycket bättre än ämnesraderna du får av produktägarna till produkterna du väljer att marknadsföra.

Så jag skriver ofta egna… och det gör jag baserat på magasinomslagen.

(Tillbaka till det jag alltid säger: Why re-invent the wheel?!)

För att ge dig ett exempel, klicka och kolla här.

Ser du rubrikerna på omslaget?

  • “Our Crazy-Fast Plan To Get Fit. Strong. Lean
  • ”“Hot Abs: 4 Moves for Real Results”“
  • .Wake Up Happy: Try These Mood Boosters”
  • Power Foods – More Energy, Better Sleep, Less Stress”

Låt säga att du marknadsför en hälsorelaterad produkt…

Visst märker du hur dom där rubrikerna skulle passa perfekt som ämnesrader för dina email follow-ups?

Eller, om du vill, också något du kan experimentera med som rubriker på din landningssida?

För det är vad du försöker göra när du gör allt det här arbetet.

Du jagar inspiration. Samlar idéer. 

Sånt du kan använda på din landningssida (rubriker)… email follow-ups (ämnesrader)… historier (till dina emails)

Ja, du fattar…

Det sägs att den som förstår sina besökare bättre än någon annan har ett oförtjänt övertag.

Och vet du vad?

Det har dom.

Så ge dig själv den gåvan. Ge dig själv alla förutsättningar att lyckas. 

Spendera några timmar och gå igenom den här processen.

Du kommer vara sjukt glad att du gjorde det i de långa loppet.


DEL 3: 
Hur du förbättrar en värdelös FB annons (och hur det hänger ihop med det du och jag gör)

Låt oss titta på en värdelös FB annons.

Den har förmodligen en urusel konverting.

Du kommer se hur den ser ut…

Du kommer upptäcka varför den är usel…

Och du kommer se hur den görs bättre…

Som ett resultat hoppas jag att du kommer kunna göra dina egna kampanjer mer lönsamma så du får mer pengar på kontot varje månad.

Kom ihåg:

Det är inte varje dag du får höra från någon som gör det här på heltid.

Så…

Utnyttja den här möjligheten genom att suga upp det jag säger som en svamp :- )

Men först:

Jag hoppas du kommer ihåg allt jag pratat med dig om tidigare.

Specifikt, trafik & konverting.

För jag kommer fortsätta tjata om det som en gammal tant som hatar när folk springer över den allmäna gräsmattan…

Det är nämligen “hemligheten” bakom alla pengar som genereras på internet.

No more. No less.

Och det, min vän, är ett påstående du verkligen kan ta till banken.

Dom flesta vill inte att du förstår det… och många vet inte ens om det själva. Nej, inte ens många av dom du ser på internet som säljer kurser om just hur man tjänar pengar över internet.

Haha. Ironin.

Men bäst av allt:

När du kan behärska trafik och konvertering kommer du aldrig någonsin behöva spendera en ynka krona på “kurser” du hittar på nätet.

Nu, du har redan fått höra massor om mitt sätt att se på trafik & konverting.

(Om inte, gå tillbaka till din inkorg och sök efter mail från mig angående dom ämnena)

Men nu, tillbaka till den här annonsen jag hittade på Facebook.

En Facebook annons är, som du vet, ett av många sätt du, jag och alla andra kan använda för att få trafik till hemsidan.

Men för att trafiken från Facebook (eller din Bing annons) ska komma till din hemsida behöver du förstås få personen som ser den intresserad nog att klicka vidare, eller hur?

Så, med det i åtanke…

Låt oss se hur den här annonsen gör för att åstadkomma detta:

Här är vad det står om det är svårt att läsa:

Sugen på att ta dina grönsaker till en ny nivå? Om du är redo att börja experimentera kommer du bli överraskad hur annorlunda dina grönsaker kan smaka, helt beroende av vilka kryddor du använder. 

Vi tipsar om några av våra favoritgrönsaker och deras bästa smakkombinationer ihop med färska örter och kryddor.

Ta dina grönsaker till en ny nivå

OK.

Så… vad märker du?

Vad ser du som du tror gör den här annonsen värdelös?

Se om du kan tänka ut några saker så ska jag berätta vad jag tycker strax.

Jag ger dig några sekunder.

.

.

OK.

Har du ett svar?

Här är hur jag ser det:

Notera först och främst vad hela deras infallsvinkel och positionering bygger på.

“Ta dina grönsaker till en ny nivå”

Ehm.. OK. Vafan betyder det?

Dom frågar:

“Sugen på att ta dina grönsaker till en ny nivå?”

Ehm… NEJ! Varför skulle jag vara det?

Nä men helt seriöst…

Vad betyder det ens?

Ska jag lyfta upp dom så dom kommer till en ny nivå och högre upp i förhållande till…. vad… min diskbänk? Stekpanna? Min kyl?

Eller menar dom att dom ska bli godare på något sätt?

Jag menar, vem ligger vaken på natten och tänker:

“Åh… jag önskar verkligen jag kunde ta mina grönskaker till en ny nivå! Om bara någon kunde visa mig hur jag gör det…”

Här är svaret: INGEN.

Ingen människa på den här planeten vill ta deras grönsaker till en ny nivå.

Så kom alltid ihåg det här:

Du måste alltid kommunicera och prata om ett PROBLEM dina potentiall kunder har.

I det här fallet hade det varit mycket bättre om dom pratat om typ:

“Smakar dina grönsaker alltid likadant? Här har vi samlat 5 av våra smält-i-munnen utsökta favoritkombinationer som visar hur du snabbt gör grönsaker till en familjefavorit på middagsbordet”

Nu, jag kan INGET om det här ämnet men du förstår vad jag menar, va?

Det där fokuserar i alla fall på ett problem någon kan tänkas ha. Och pratar DIREKT till den tänkta målgrupp och varför dom skulle vara intresserade.

Så när du skapar dina egna affiliate kampanjer…

Sätt dig in i din målgrupps alla olika problem. Skriv ner allt du kan komma på.

Nu, ifall jag är ute och cyklar med ovanstående exempel… varför inte:

“Svårt att få dina barn att äta grönsaker? Hatar dom allt som har med ‘grönt’ att göra? Här är dom 3 bästa grönsakskombinationerna och hur du tillagar dom för att ditt barn ska vråla “MUMS” nästa gång dom äter.”

Hänger du med i vad jag försöker säga?

Det där är liksom fokuserat på ett problem målgruppen har. Dom har svårt att få sina barn att äta grönsaker.

Men du behöver inte heller prata om ett problem varje gång.

Du kan också prata om något din målgrupp vill ha. Någt dom vill uppnå. Något dom vill göra. En fördel av något slag.

Så istället för “sugen på att ta dina grönsaker till en ny nivå?”, varför inte:

(Och igen, jag vet inget om deras målgrupp eller den här marknaden så jag hittar på lite här)

  • “Vill du se hur du förvandlar smaklösa grönsaker till en smaksensation som får andra att be dig om receptet?”
  • “Vill du laga grönsaker så goda, sensationella och smakrika att andra misstar dig för en professionell kock?”
  • “Vill du laga grönsaker som får dina barn att säga “MUMS”?
  • “Sugen på att se hur du lagar grönsaker så hälsosamma och så goda att det snabbt blir en familjefavorit… även om dina barn hatar allt som är grönt?”

Hänger du med?

Jag menar, tänk själv.

Vad hade du hellre klickat på?

Någon som undrar ifall du är sugen på att ta dina grönsaker till en ny nivå? Eller någon som undrar ifall du vill laga grönsaker dina barn älskar? 

Om du är rätt målgrupp så är svaret enkelt.

För tänk själv....

Kan du se hur ovanstående exempel jag kom på är tydligare… enklare att förstå… och således också mer intressant för mig (om jag är rätt målgrupp) så jag kan tänkas vilja klicka vidare?

Om du svarade ja...

BRA!

Du lär dig sakta men säkert : – )

Och sen, eftersom du har läst min guide, så vet du att man från annonsen skickar vidare folk till en enkel landningssida du skapat  via Leadpages.

På landningssidan har du en rubrik som säger samma sak som annonsen.

Och sen ber du besökarna om deras email i utbyte mot rapporten (eller videon).

Enkelt. Men ack så effektivt.

Så hemläxan till dig är…

Innan du skriver en annons, vare sig det är med Facebook eller Bing ads eller Google Ads eller något annat…

Fundera på dom här sakerna.

Har du identifierat ett problem? Eller något som dom vill ha? Kan du ge dom ett löfte som dom är intresserade av?

Och kommunicerar du det på ett enkelt-att-förstå sätt eller använder du abstrakta termer som inte betyder något?

Som i det här fallet: 


“Sugen på att ta dina grönsaker till en ny nivå?”


WTF? Vad betyder det?


Till:


“Sugen på att laga grönsaker som andra kommer älska?”


Tydligare. Enklare. Mer lättförståeligt. Eller hur?

Nu, du och jag har förstås en fördel när vi jobbar med affiliate marknadsföring.

För vi kan helt sonika gå in och kolla hur produktägaren säljer produkten på deras sida.

Vad står det i rubriken på deras hemsida? Vad säger dom i videon? (Eller, om det är text… vad skriver dom?)

Sen kan du helt enkelt använda det som en mall och utgå ifrån det när du skriver din annons och marknadsför produkten.

För produktägaren har ju redan gjort allt jobb åt dig.

Så bara genom att göra det har du ett övertag gentemot nästan alla andra med tanke på att du per automatik pratar om något din målgrupp är intresserade av.

Schysst, va?

Notera

Jag inser att jag kanske låter lite “hård” i min framtoning mot det här företaget. Har ingen aning om vilka dom är eller vem som sköter deras annonsering. Jag vet bara, efter att ha gjort det här så länge nu, att dom skulle kunna få mycket mer för sina annonspengar genom att göra saker och ting annorlunda.


Jag menar…


Om du ändå ska annonera och lägga pengar på något… varför inte se till så att du får ut så mycket som möjligt av pengarna?


Varför inte säkerställa att varje krona investerad ger tillbaka minst en, men gärna 2, 3 eller 4 kronor?


Då kommer du sakta men säkert sno marknadsandelar från konkurrenter… och innan du vet ordet av det dominerar du hela marknaden.


Aja, bara my 2 cents.


DEL 4: 
Guiden till hur du förbättrar en usel Facebook annons (igen)

Idag upptäcker du hur du förbättrar en dålig annons.

Och som ett resultat:

Förvandlar annonsen till en kassako.

Något som ger kunder... pengar... frihet.

Nu, du kanske tycker det här är utanför ramarna för vad du och jag normalt gör här. Du har rätt.

Men anledningen varför det är viktigt att titta på det här är...

Du kommer kunna ta samma tankesätt och implementera det på dina VS kampanjer.

(VS = Vänskaps-Strategin... börjar bli trött på att skriva det ordet hela tiden så jag tänkte att en enkel förkortning fyllde samma funktion)

Så med andra ord:

Du kommer kunna tjäna mer pengar på dina egna kampanjer genom att titta på, analysera och se hur jag skulle förbättra den här annonsen.

Det är väl en bra start på en måndag?

Nu...

Vet inte om du märkte det men känns tydligt att en vecka i fjällen gjort mig avslappnad. Framförallt med tanke på att jag önskade dig en trevlig ‘torsdag’ när jag skrev till dig i... fredags.

Oooops...

Aja...

Det är väl lite syftet med en sån resa.

I vilket fall som helst, jag ska inte babbla på om hur underbar en vecka i fjällen varit.

Det har jag inte tid med.

Men du och jag kan väl konstantera att det är skönt att jag äntligen är hemma i Stockholm igen, va?

Vadå? Du bryr dig inte?

Hepp.

Aja, jag kan inte klandra dig.

Faktum är, det här hänger ihop med vad du ska upptäcka nu angående att förbättra dina annonser.

För ingen bryr sig om dig. Nope. Ledsen att behöva säga det.

Men när du skapar dina annonser...

Fokusera aldrig på dig själv.

Lägg ALLT fokus på dom du försöker nå ut till.

Så, med det sagt...

Kommer du ihåg annonsen jag visade dig i fredags?

Det är den jag tänkte vi skulle fokusera på idag.

Här är den igen:

Jaja, OK. Kanske svårt att läsa.

Här är vad det står: 

ALLA HJÄRTANS DAG-PAKET 14-16/2

Bjud med någon som du tycker jättemycket om på en romantisk övernattning i skön boutiquemiljö på Görvalns Slott.

I restaurang Galleriet har vår kökschef Andreas Printz tagit fram en extra romantisk fyra- rätters specialmeny kvällen till ära:

GRILLAD HUMMER med brynt smörskum, potatis och sjökorall
VARIATION PÅ JORDÄRTSOCKA, hasselnötter och brynt smör
HJORT med Rödbetor, bakad Hällestadssvamp, rostad grädde och lupin
HALLON med Hallonsorbet, vanilj, mandelkaka och hallonmaräng

LÄS MER HÄR: deraslänk. se/weekend/alla-hjartans-dag/

OK. Nu tänker du kanske:

"Men va?! Alex.... det här är ju en Facebook annons! Hur kan det här vara relaterat till våra kampanjer med Vänskapsstrategin?"

Lugn.

Det spelar ingen roll.

Principerna är densamma, oavsett om det är en Bing annons, Facebook annons eller något annat

Men lyssna, oavsett var du annonserar... vad du försöker göra med en annons är alltid:

Identifiera en målgrupp. Prata om deras problem. Eller deras begär. Och sen få dom att klicka vidare till din landningsida.

Det är alltid hela syftet med en annons.

Så, med det i åtanke...

Vad gör dom för fel med den här annonsen?

Och hur skulle vi kunna göra den bättre?

Titta bara på det här:

“ALLA HJÄRTANS DAG-PAKET”

“Bjud med någon du tycker jättemycket om”


etc, etc

ZzzzzZzzz

Det där får mig att somna.

Lyssna, det du skriver i början av en FB annons kan ses som en rubrik.

Om du vill att folk ska fortsätta läsa (och ha en chans att ge dig pengar) så måste du fånga din målgrupps uppmärksamhet.

Men den här annonsen misslyckas totalt med det.

Den identifierar ingen målgrupp och ger mig ingen anledning att fortsättsa läsa för den pratar inte om något problem/begär som du kan relatera till.

Faktum är...

Den här annonsen har lika stor chans att tjäna maximalt med pengar och ge dom maximalt med kunder som jag har chans att sluta äta naturgodis.

Ehm... ja... svaret är alltså noll... NOLL...

Lysssssssssna noga:

Du måste alltid veta vilken målgrupp du försöker attrahera. Du måste kunna flagga dom.

Det ska vara så tydligt och enkelt att du kan skriva:

“Är du ____?”

  • “Är du en småbarnsförälder som jobbar halvtid och har svårt att gå ner i vikt?”
  • “Är du en gift man som hejar på AIK men inte har planerat något för alla hjärtans dag än?”

“Har du ____?”

  • “Har du 3 barn... försökt Atkins, Viktväktarna, Paleo och 5:2... men fortfarande inte kan ha sex med lampan på för du skäms över hur din kropp ser ut?”
  • “Har du varit gift i mer än 5 år och tycker det är svårt att veta vad du ska göra på alla hjärtans dag?”

Förstår du vad jag menar?

Du ska med andra ord enkelt kunna flagga och kalla ut målgruppen.

Dom ska läsa det, mentalt räcka upp handen och kunna säga “JA, det där är jag!” ungefär.

Mer än så:

Tänk på vad din målgrupp ligger uppe på nätterna och oroar sig över. Vad funderar dom på? Vad drömmer dom om?

Sen pratar du bara om det.

Ingen bryr sig om att deras kökschef har tagit fram en fyra-rätters meny.

Vad alla bryr sig om är:

Vad innebär det för MIG?

Din annons ska aldrig prata om dig, varför du är bra eller vad du har åstadkommit. Den bör alltid vara fokuserad på DIN MÅLGRUPP.

OK?

Så...

För att gå tillbaka till den här annonsen...

Börjar du förstå varför den är långtifrån optimal eller perfekt?

En snabb fråga:

Vad hade DU gjort om du fått i uppgift att göra den här annonsen bättre?

Ja, jag vet att du inte vill tillbaka till skolbänken, men det är faktiskt en ganska bra lektion.

Att titta på annonser och se hur den skulle kunna förbättras... det hjälper dig att skapa vinstdrivande VS kampanjer själv.

Om jag hade fått i uppgift att förbättra den så hade jag först och främst fokuserat på män som är gifta och typ över 35 år.

(Med Facebook kan du specifiera att bara visa annonser för den målgruppen)

Med andra ord:

Jag hade inte ens visat den här annonsen för mig som bara är 31 och inte har någon status som säger "gift" på Facebook.

Sen hade jag skrivit något i stil med:

Har du inte heller hunnit planera något speciellt för dig och din fru på Alla Hjärtans Dag än? 

Kvinnor är inte som oss. Din kärleksfulla fru behöver, vill ha och förtjänar SPECIELL UPPMÄRKSAMHET. Kanske mer än du tänker på att ge henne.

Fast du är upptagen, jobbar hårt och är trött. Vem har tid eller energi att ens tänka på "romantik"?

Men visste du att den största anledningen till att kvinnor skiljer sig är: "Han gav mig inte uppmärksamhet längre"? 

Nu har jag en lösning åt dig.

Introducerar vårat exklusiva Alla Hjärtans Dag Paket bla bla bla”

Jag orkar inte fortsätta. Men märker du vad jag gjort?

Jag har identifierat en målgrupp, pratat om deras problem och erbjudit dom en lösning, va?

Hur kvinnor inte är som "dig och mig" (annonsen visas bara för män)

Pratat om hans situation, hur han jobbar hårt och är trött. (tror du han kan relatera till det? Ja. det tror jag!)

Sen har jag också pratat om konsekvenserna. Att det kan leda till skilsmässa i det långa loppet om han inte tar tag i det här.

Det enda som återstår är att ge han en lösning. Ett ypperligt, oemotståndligt erbjudande.

Och det är såklart där ALLA HJÄRTANS DAG paketet kommer in som jag pratar om.

(Som förövrigt också kan göras bättre så att det blir oemotståndligt, men det går jag inte in på nu. Men kom ihåg vad jag har pratat om gällande 'bonusar' tidigare så kanske du får lite idéer)

Men kan du se hur den här annonsen tydligare talar till en tilltänkt målgrupp?

Heck...

Vi skulle kunna hålla det ännu enklare och bara skriva:

Är du en gift man som inte har planerat något för dig och din fru på Alla Hjärtans Dag?" (deras problem)

Då har vi på Görvalns slott den perfekta lösningen.

"Kom och njut av en exklusiv fyra-rätters meny i en romantisk, barn-fri miljö och ge din fru en upplevelse hon sent kommer glömma med vårat "Alla Hjärtans Dag" paket. (lösning).

Endast 25 platser. Först till kvarn. Klicka här för mer information och för att boka din plats nu."

En annan sak:

Notera hur deras “Call To Action” område på den här Facebook annonsen - alltså området UNDER bilden - ser ut.

Det står bara:

“Görvalns Slott”

Food & Beverage

Det här är en chans att flagga målgruppen igen. Och ska ses som en annan rubrik.

Och i deras fall är det här - TAADAAA - totalt bortkastat.

Det där säger inget. Betyder inget.

Du måste alltid ge folk en anledning att klicka vidare på en annons.

Så, berätta vad dom ska göra. Eller vad som kommer hända.

  • “GIFTA MÄN: Skapa en oförglömglig upplevelse på Alla Hjärtans Dag”
  • “Boka ditt oförglömgliga Alla Hjärtans Dag Paket nu”
  • "Rädda ditt äktenskap. Boka Alla-Hjärtans-Dag paketet nu"
  • “Ladda ned ‘Alla Hjärtans Dag’ checklistan här”
  • “Bli en romantiker med 5 enkla steg. Ladda ner din rapport här”

Sen hade du såklart tagit dom till en landningssida likt dom du och jag gör med våra VS kampanjer.

Hänger du med?

Nåja...

Det här för räcka för idag.

Men för att ändå försöka knyta ihop säcken:

När du skapar dina kampanjer och annonser...

Se till så att du alltid flaggar din målgrupp så du fångar deras uppmärksamhet.

Du gör det genom att prata om deras problem, begär eller behov.

Det bör vara ditt enda fokus.

Och ett enkelt sätt att göra det på är att använda alla dom där text-mallarna du fått av mig.

Klicka här för att se det som VIP medlem

Det tog mig lång tid att skapa. Och ännu längre tid att “perfektera”.

(Är det ens ett ord? Aja, jag säger så nu i alla fall)

Nu ska jag stänga ned datorn, kasta upp fötterna på bordet och kolla Youtube klipp med Americans Got Talent. Älskar det programmet...

Ha en fortsatt mysig kalasmåndag!

Alex "bli lite bättre varje dag" InkomstZero

P.S. Ibland är det dum att fokusera på vad andra gör...

Som killen jag läste om på nätet häromdagen.

Han gick förbi ett mentalsjukhus.

Patienterna stod utanför och skrek:

"13...13....13"

Stängslet var för högt så det gick inte att se något. Men det fanns en liten glipa mellan stängslet. Så han sträckte mig fram för att kika och se vad som pågick:

Då petar en idiot han i ögat med en pinna... och alla börjar sen skrika:

"14...14....14."

Talande. Väldigt talande.

Ciao.