INKOMSTZERO

[IZ VIP] Konsten att välja sökord som konverterar till dina kampanjer

Alla vet att det är en konst när det kommer till att välja sökord som konverterar.

Det du hört mig prata om tidigare…

Att kopiera listan du får av t.ex. produktägaren…

Det är inte alltid det enda (eller bästa) du vill göra.

Så idag ska jag inte bara ge dig ett nytt sätt att se på det här…

Jag ska, en gång för alla, döda myten som andra “ex-pärter” spottar ur sig när dom pratar om att du ska ha så många sökord som möjligt.

(Seriöst, ibland tror jag inte dom har något bättre för sig än att tro att det här är någon egoistisk kukmätar-tävling om vem som har störst sökordslista till sina kampanjer.)

Så låt dom fokusera på sånt.

Idag ska jag istället berätta något för dig som jag aldrig prata om tidigare. Se det som exklusivt innehåll. För det är de!

Det här är starten på den ultimata guiden till att välja sökord som gör dig rik.

Jag ska förklara för dig vad dom andra aldrig kommer förstå.

Anledningen varför det här är uber-viktigt är:

När du vet hur du väljer rätt sökord kan du också skapa effektiva kampanjer som ger dig en stabil månadslön i många år framöver.

Redo?

Lyssna noga:

Alla sökord är olika.

Det har du säkert redan listat ut.

Och bakom alla sökord döljer sig ett bakomliggande syfte… ett hemligt motiv från sökaren…

Vadå… vill du jag förklarar vad jag menar?

OK.

Sure.

Så…

Någon som söker efter “köpa röda ballonger till ett barnkalas” har ett helt annat motiv än någon som söker efter “vad ska jag göra för att ur planerar jag ett lyckat barnkalas”.

Ena personen har ett köpmotiv och vet exakt vad han vill.

Den andra personen söker information.

Förstår du vad jag menar?

Nu…

Sökords-taktikten jag använder (och rekommenderar att du använder) är något jag aldrig försökt förklara tidigare.

Och jag vet inte hur jag ska beskriva den på bästa sätt… men jag ska försöka.

Du förstår, olikt andra är jag bara intresserad av hög-konverterande trafik.

Trafik som är på jakt efter specifika saker…

Trafik som har ett bakomliggande motiv som gör dom till troliga köpare.

Ja, alltså ungefär som personen som skriver att han vill köpa röda ballonger till ett barnkalas.

För lyssna:

En av dom bästa affärsböckerna i historien är “Breakthrough Advertising” av legendaren Eugene Schwartz.

I den förklarar han att du inte kan skapa efterfrågan… du kan bara styra dom behov/begär som redan finns.

Och min egen erfarnehet säger mig:

Att skapa en efterfrågan på dom produkter du marknadsför är som att springa ett maraton iförd en overall i uppförsbacke…

Det är dyrare, jobbigare och mer tidskrävande.

Så om du marknadsför ballonger…

Kan du inte se hur mycket enklare det är att konvertera och göra försäljningar på nån som söker efter att köpa röda ballonger till ett barnkalas istället för nån som söker efter hur man planerar ett lyckat kalas?

I det sistnämnda fallet vet personen i fråga inte att han behöver köpa ballonger.

Heck… han kanske inte ens vill det.

Så du behöver liksom skapa en efterfrågan på dina ballonger till honom.

Du behöver utbilda honom om varför ballonger är perfekt på barnkalaset… du måste få han att se värdet i det… du behöver övertyga honom om att dina ballonger är bäst.

Men du förstår varför det är mycket svårare och mer tidskrävande, va?

Betydligt enklare att konvertera dom som redan vet att dom vill köpa ballonger.

Hänger du med?

Så vad du vill göra – och det jag försöker få dig att göra – är att fånga efterfrågan som redan finns.

Jag menar, varför tror du jag älskar PPC trafik mer än någon annan trafik?

Jo, för där hittar du folk som letar efter specifika saker, lösningar på sina problem och som vill tillfredställa sina behov.

(Hörru! Tänk inte på fel sak nu. Det är inte vad jag syftar på)

Och det är de som gör det till den bästa trafiken.

Du har den högsta konverteringsgraden – och den bästa chansen att tjäna mycket pengar genom att fokusera på det jag pratar om här idag.

Nu…

Är sökords-taktiken jag använder billigast? Nej.

Är det hög volym? Nej.

Men är det trafiken som mest trolig köper det jag rekommenderar?

Ja!

Tro mig, det finns inga som helst fördelar med att ha en stor sökordslista bara för sakens skull.

Faktum är, jag vill att du slutar fokusera på det helt och hållet.

Det enda jag vill att du bryr dig om är:

KVALITE.

Det gamla “kvalité före kvanitet” sättet är vad jag vill du fokuserar på.

Nu, visst…

Ibland behöver du kvantitet för att hitta kvalité. Du behöver testa massa sökord för att veta vilka som konverterar och vilka som bara kostar pengar…

För att göra det räcker det ibland med att försöka sätta dig in i vad någon försöker ta reda på när man söker efter ett visst sökord.

Jämför någon som skriver:

“How can I get rid of a bunch of stubborn body fat without paying a single dime”

Med någon som skriver:

“Personal weight loss coach”

Vem tror du har störst sannolikhet att köpa dina tjänster om du är en personlig tränare?

Visst… ibland är det inte såhär svart-och-vitt.

Men du förstår min poäng.

Så det kan vara värt att ta en sekund och sätta dig in i motiven bakom sökorden du betalar för och vad personerna försöker åstadkomma.

Men OK.

Nog om det.

Här är någon jag verkligen vill du förstår och börjar göra.

(Nu ska vi bli lite mer praktiska, OK?)

Häng med…

När du skapar dina kampanjer så vill du inte bara klistra in en stor lista sökord och skicka till samma annons och samma landningssida.

Nope.

(Eller jo, om du vill kasta bort pengar och minska din konverting)

Vad du vill göra är…

Du vill skapa olika sökordsgrupper… olika annonser… och olika landningssidor.

För såhär ligger det till:

Om du bara har en landningssida och en annons för ALLA dina sökord biter du dig själv i foten.

Låt mig förklara med ett enkelt exempel.

Tänk dig sökordet “atkins dieten

Din annons säger:

“Does Atkins Diet Work? Yes, Here’s 5 Tricks To Maximize It’s Results. Watch Now”

Sen säger landningssidan:

“Does the Atkins Diet Work? Yes. Watch This Video And Discover 5 Tricks To Maximize It’s Results And See How I Used It To Shed 10 Pounds in Less Than 2 Weeks…”

Men vad händer om du använder samma annons och samma landningssida för fler sökord som:

  • Bride weight loss plan
  • Help lose weight quickly
  • Get rid of belly fat

Jag menar, alla faller inom samma kategori… eller hur?

Men vad tror du händer om dom ser samma annons som ovan?

Exakt.

Resultaten kommer vara katastrofalt dåliga för det är orelevant för vad dom är på jakt efter… eller hur?

Så vad är lösningen?

Jo… du delar upp sökorden i olika sökordsgrupper… sen har du en egen annons och en egen landningssida för varje sökordsgrupp.

Så…

I det här fallet hade vi haft en sökordsgrupp för alla sökord relaterade till atkins dieten…

Sen hade vi haft en annan sökordsgrupp för alla sökord som är relaterade till “bride weight loss plan”, och en annan sökordsgrupp för alla sökord relaterade till “get rid of belly fat”….

Och alla sökordsgrupper hade haft en egen specifik annons och landningssida.

Kan du se hur du får fler klicks, högre konvertering och tjänar mer pengar genom att göra så?

Det fungerar på samma sätt när du också har sökord för en och samma produkt.

Om vi tänker tillbaka till mitt exempel i vänskaps strategin om produkten EZ Battery Recondition.

Låt mig illustera vad du gör:

En sökordsgrupp är:

“Battery Recondition”

I den gruppen kan jag ha massa sökord som:

  • “How to recondition a battery”
  • “How do I recondition a battery”
  • “Recondition battery”
  • etc etc etc

Sen en annons som är relaterade och innehåller dom sökorden. Typ:

“How to Reconditon a Battery in 3 Simple Steps. Watch this video”

Och en tillhörande landningssida som säger ungefär samma sak.

Sen en annan sökordsgrupp:

“recondition iphone battery”

Med massa sökord relaterade till iphones, typ:

  • “How to recondition an iphone battery”
  • “Can you recondition iphone batteries”
  • “Reconditon iphone batteries”

Och den gruppen har en egen annons:

“How to recondition an iPhone battery in 3 simple steps. Watch video now”

Och en egen landningssida.

Samma sak för bilbatterier. En egen sökordsgrupp: “recondition car battery” med massa relaterade sökord, en egen annons och en egen landningssida.

Osv osv osv

Hänger du med?

Varje enskild grupp får alltså sin egna annons och landningsida.

Börjar du förstå vad jag menar? Och börjar du inse varför du vill göra det här?

Genom att kategorisera olika sökord, lägga in dom i relevanta sökordsgrupper med egna annonser och skicka dom till unika landningssidor får du en högre konverting och tjänar mer pengar.

Jämför det med att göra vad många andra tyvärr gör…

Du vet, visa samma annons för alla sökord och skicka dom till samma landningssida…

Kan du se att du kan tjäna mer pengar genom att lägga ned lite extra tid på att skapa olika sökordsgrupper, annonser och landningssidor?

BRA!

Jag menar…

Kräver det mer tid? Ja.

Är det jobbigare? Ja.

Men om du skulle kunna garantera att tjäna mer pengar på det… skulle du göra det?

Så när det kommer till sökord har jag 3 viktiga råd till dig.

  • Håll dom fokuserade
  • Håll dom 
  • Håll allt du kan under din kontroll

Fokuserade:

Det enda jag rekommenderar att du fokuserar på är produktnamn och problem- & lösningsorienterade sökord. Dom som har de största “köp-motiven” bakom sig.

Få:

Smartast och enklast är att hålla din lista så liten som möjligt. Åtminstone i början. Det är hanterbart, mest lönsamt och kommer minimera dina problem.

Under din kontroll:

Du kommer få möjligheten att låta trafikkällorna “optimera” dina kampanjer. Det här är ett recept för kaos och bortkastade pengar.

Håll sökorden under din kontroll.

Välj [exakta] sökord.

Bara dom mest troliga att konvertera till betalande kunder.

Först när du har bekräftat din konvertingsprocess… när du är lönsam… och när du är redo att expandera och kasta ut ett större nät genom att lägga till fler sökord eller pröva “phrase” match på dina sökord… då kan du göra det.

Men i början, nope.

Fokusera på det få som har högst sannolikhet att konvertera.

Okej?!

Jag menar… i det här skedet vill jag få in dig i det här “spelet” med så lite risk som bara möjligt.

Så det här är mitt sätt att säkerställa dig att du blir lönsam så snabbt som möjligt utan att ta några större risker.