Efter mailet tidigare så är det väl dags att prata om vad jag lovade dig igår.
Nämligen en värdelös FB annons.
Den har förmodligen en urusel konverting.
Du kommer se hur den ser ut…
Du kommer upptäcka varför den är usel…
Och du kommer se hur den görs bättre…
Som ett resultat hoppas jag att du kommer kunna göra dina egna kampanjer mer lönsamma så du får mer pengar på kontot varje månad.
Kom ihåg:
Det är inte varje dag du får höra från någon som gör det här på heltid.
Så…
Utnyttja den här möjligheten genom att suga upp det jag säger som en svamp :- )
Men först:
Jag hoppas du kommer ihåg allt jag pratat med dig om tidigare.
Specifikt, trafik & konverting.
För jag kommer fortsätta tjata om det som en gammal tant som hatar när folk springer över den allmäna gräsmattan…
Det är nämligen “hemligheten” bakom alla pengar som genereras på internet.
No more. No less.
Och det, min vän, är ett påstående du verkligen kan ta till banken.
Dom flesta vill inte att du förstår det… och många vet inte ens om det själva. Nej, inte ens många av dom du ser på internet som säljer kurser om just hur man tjänar pengar över internet.
Haha. Ironin.
Men bäst av allt:
När du kan behärska trafik och konvertering kommer du aldrig någonsin behöva spendera en ynka krona på “kurser” du hittar på nätet.
Nu, du har redan fått höra massor om mitt sätt att se på trafik & konverting.
(Om inte, gå tillbaka till din inkorg och sök efter mail från mig angående dom ämnena)
Men nu, tillbaka till den här annonsen jag hittade på Facebook.
En Facebook annons är, som du vet, ett av många sätt du, jag och alla andra kan använda för att få trafik till hemsidan.
Men för att trafiken från Facebook (eller din Bing annons) ska komma till din hemsida behöver du förstås få personen som ser den intresserad nog att klicka vidare, eller hur?
Så, med det i åtanke…
Låt oss se hur den här annonsen gör för att åstadkomma detta:

OK.
Så… vad märker du?
Vad ser du som du tror gör den här annonsen värdelös?
Se om du kan tänka ut några saker så ska jag berätta vad jag tycker strax.
Jag ger dig några sekunder.
.
.
OK.
Har du ett svar?
Här är hur jag ser det:
Notera först och främst vad hela deras infallsvinkel och positioner bygger på.
“Ta dina grönsaker till en ny nivå”
Ehm.. OK. Vafan betyder det?
Dom frågar:
“Sugen på att ta dina grönsaker till en ny nivå?”
Ehm… NEJ! Varför skulle jag vara det?
Nä men helt seriöst…
Vad betyder det ens?
Ska jag lyfta upp dom så dom kommer till en ny nivå och högre upp i förhållande till…. vad… min diskbänk? Stekpanna? Min kyl?
Eller menar dom att dom ska bli godare på något sätt?
Jag menar, vem ligger vaken på natten och tänker:
“Åh… jag önskar verkligen jag kunde ta mina grönskaker till en ny nivå! Om bara någon kunde visa mig hur jag gör det…”
Här är svaret: INGEN.
Ingen människa på den här planeten vill ta deras grönsaker till en ny nivå.
Så kom alltid ihåg det här:
Du måste alltid kommunicera och prata om ett PROBLEM dina potentiall kunder har.
I det här fallet hade det varit mycket bättre om dom pratat om typ:
“Smakar dina grönsaker alltid likadant? Här har vi samlat 5 av våra smält-i-munnen utsökta favoritkombinationer som visar hur du snabbt gör grönsaker till en familjefavorit på middagsbordet”
Alltså, jag kan INGET om det här ämnet men du förstår vad jag menar, va?
Det där fokuserar i alla fall på ett problem någon kan tänkas ha. Och pratar DIREKT till den tänkta målgrupp och varför dom skulle vara intresserade.
Så när du skapar dina egna affiliate kampanjer…
Sätt din i din målgrupps alla olika problem. Skriv ner allt du kan komma på.
Nu, ifall jag är ute och cyklar med ovanstående exempel… varför inte:
“Svårt att få dina barn att äta grönsaker? Hatar dom allt som har med ‘grönt’ att göra? Här är dom 3 bästa grönsakskombinationerna och hur du tillagar dom för att ditt barn ska vråla “MUMS” nästa gång dom äter.”
Hänger du med i vad jag försöker säga?
Det där är liksom fokuserat på ett problem målgruppen har.
Men du behöver inte heller prata om ett problem varje gång.
Du kan också prata om något din målgrupp vill ha. Någt dom vill uppnå. Något dom vill göra. En fördel av något slag.
Så istället för “sugen på att ta dina grönsaker till en ny nivå?”, varför inte:
(Och igen, jag vet inget om deras målgrupp eller den här marknaden så jag hittar på lite här)
- “Vill du se hur du förvandlar smaklösa grönsaker till en smaksensation som får andra att be dig om receptet?”
- “Vill du laga grönsaker så goda, sensationella och smakrika att andra misstar dig för en professionell kock?”
- “Vill du laga grönsaker som får dina barn att säga “MUMS”?
- “Sugen på att se hur du lagar grönsaker så hälsosamma och så goda att det snabbt blir en familjefavorit… även om dina barn hatar allt som är grönt?”
Hänger du med?
Jag menar, tänk själv.
Vad hade du hellre klickat på?
Någon som undrar ifall du är sugen på att ta dina grönsaker till en ny nivå eller något av ovanstående?
Kan du se hur ovanstående är tydligare… enklare att förstå… och således också mer intressant för mig (om jag är rätt målgrupp) så jag kan tänkas vilja klicka mig vidare?
Bra. Du lär dig sakta men säkert : – )
Och sen… ifall dom har läst min guide… då vet dom att från annonsen så skickar dom folk vidare till en enkel landningssida.
På landningssidan har dom en rubrik som säger samma sak som annonsen.
Och sen ber dom besökarna om deras email i utbyte mot rapporten (eller videon).
Enkelt. Men ack så effektivt.
Så hemläxan till dig är…
Innan du skriver en annons, vare sig det är med Facebook eller Bing ads eller Adwords eller något annat…
Fundera på dom här sakerna.
Har du identifierat ett problem? Eller något som dom vill ha? Kan du ge dom ett löfte som dom är intresserade av?
Och kommunicerar du det på ett enkelt-att-förstå sätt eller använder du abstrakta termer som inte betyder något?
(som i det här fallet:“Sugen på att ta dina grönsaker till en ny nivå?”
WTF? Vad betyder det? Till:“Sugen på att laga grönsaker som andra kommer älska?”Tydligare. Enklare. Mer förståeligt)
Nu, du och jag har förstås en fördel när vi jobbar med affiliate marknadsföring.
För vi kan helt sonika gå in och kolla hur produktägaren säljer produkten på deras sida.
Vad står det i rubriken på deras hemsida? Vad säger dom i videon? (Eller, om det är text… vad skriver dom?)
Sen kan du helt enkelt använda det som en mall och utgå ifrån det när du skriver din annons och marknadsför produkten.
För produktägaren har ju redan gjort allt jobb åt dig.
Så bara genom att göra det har du ett övertag gentemot nästan alla andra med tanke på att du per automatik pratar om något din målgrupp är intresserade av.
Schysst, va?
(Psst… Jag har skrivit ett långt blogg-inlägg om hur du förstår din målgrupp och hur du identiferar alla dom här problemen som du kan läsa här.)
Men nog om det här nu.
Nu vill jag istället att du gör såhär
Skriv ett mail till mig och berätta vad du tyckte om dagens lilla “lektion”.
(Du kan min email adress. Om inte, svara på mailet som tog dit hit)
Var det här informativt? Bra? Lärde du dig något? I sånna fall, vad? Och vad kommer du försöka göra hädanefter som ett resultat av det du precis läst?
Ser framemot att höra ifrån dig.
PS. Jag inser att jag kanske låter lite “hård” i min framtoning mot det här företaget. Har ingen aning om vilka dom är eller vem som sköter deras annonsering. Jag vet bara, efter att ha jobbat med digital marknadsföring på heltid i över 6 år, att dom skulle kunna få mycket mer för sina annonspengar genom att göra saker och ting annorlunda.
Jag menar…
Om du ändå ska annonera och lägga pengar på något… varför inte se till så att du får ut så mycket som möjligt av pengarna?
Varför inte säkerställa att varje krona investerad ger tillbaka minst en, men gärna 2, 3 eller 4 kronor?
Då kommer du sakta men säkert sno marknadsandelar från konkurrenter… och innan du vet ordet av det dominerar du hela marknaden.
Aja, bara my 2 cents.
Ciao.